Norske Terapihundskolen

Skolehund

Hundeassistert pedagogik

SKOLEHUNDTEAMETS ARBEID

Hundeassistert pedagogik
Skolehunden jobber i en skole eller annen type pedagogisk aktivitet av for eksempel en lærer, spesialpedagog eller annet personale som skal jobbe med hunden som kollega. Opplæringen gir hundefører og hund ferdigheter til å bistå med innsats på skolen for å gi eleven bedre forutsetninger for å nå sine kunnskapsmål på skolen.

All trening foregår med fokus på læreplanen samt sosiale og kognitive funksjoner. Det er en målrettet aktivitet og deltakerens utvikling dokumenteres og evalueres. På denne treningen gjør du også en egnethetstest med barn dersom du ikke allerede har gjort det i opplæringen i hundeassistert aktivitet. Ekvipasjen skal arbeide med målrettede metoder som dokumenteres og evalueres. Skolehundsutdanning med godkjent eksamen gjør deg kvalifisert til å arbeide som skolehundsekvipasje.

DATO 2025
4. oktober: Godkjennelsetest (hvis ikke fra NTHS)
5. oktober: Grunnferdigheter 1
9. november: Grunnferdigheter 2
7. desember: Grunnferdigheter 3
8. desember: Egnehetstest for barn
DATO 2026
4. januar: Grunnferdigheter 4
Januar - Mars: VFU (Virsomhetsforlagd utdannelse)
10. april: Eksamen
+ digitalt oppmøte hver måned for diskusjon og veiledning
3 1

Teoretisk kurs - 50h
(online forelesninger, selvstudier)
Praktisk kurs - 80h
(4 fysiske møter + treningsvideoer)
VFU - 100h
(praksis på virksomhet)
Diskusjon og veiledning - 12h
(1 live treff online/mån)
Prosjektarbeid - 200h
Sertifisering - 1h

Total 445h

Pris: 20 000 kr
Inkludert: Sertifisering, ID-handlinger, 1 års medlemskap DATiklubben
Ikke inkludert: Egnethetsvurdering med barn, Kvalitetstest

PAKKEPRIS:
Besøkshund + Skolehund: 30 000 kr (du sparer 5000 kr)

 

Å tenke på:

Denne utdanningen er en yrkesutdanning, noe som betyr at det finnes en tydelig studieplan å følge. Hvis du har utfordringer med hunden din i hverdagen (hundemøter, separasjon, hverdagslydighet), må du søke hjelp andre steder for dette, eller eventuelt booke en privattime for den typen trening.

Å utdanne deg til skolehundteam

1 E1736608676185

Arbeid med hundeassistert pedagogikk.

Når du utdanner deg til skolehundteam, jobber du med å integrere hunden i det pedagogiske arbeidet.

Skolehundteamets oppgave er å arbeide målrettet og gi støtte til de elevene som har behov for det. Innsatsen skal være målrettet, dokumenteres og evalueres. Effektene er gode – forskning viser at besøk av hundeteam kan hjelpe elever med å redusere angst og stress samt øke konsentrasjonen.

Dette er bare noen få eksempler på den positive effekten hundeassistert pedagogikk har.

Utdanningen er rettet mot deg som allerede har en pedagogisk bakgrunn. Du bør ha minst ett års erfaring i en elevgruppe for å kunne tilegne deg materialet.

Denne utdanningen forutsetter at hunden kan arbeide med barn under 13 år. Har du ikke gjennomført egnethetstest i besøkshundsutdanningen, gjør du det før kursstart på denne utdanningen.

Du utdanner deg alltid med utgangspunkt i din bakgrunnskompetanse. En barne- og ungdomsarbeider eller ressurspedagog arbeider alltid i sin rolle med skolehund. En lærer arbeider alltid som lærer med skolehund.

En pedagog jobber med hunden som kollega i det pedagogiske arbeidet. Det utarbeides en målbeskrivelse og en gjennomføringsplan for hva hundeteamet skal jobbe med.

Et hundeteam kan enten jobbe som konsulent eller være ansatt.

En tjenestehund skal aldri arbeide mer enn 2 timer per dag. I utdanningen får du hjelp med å utforme retningslinjer og styringsdokumenter som kreves for å implementere hund i skolen.

6 1024x256

Egnethetstest med barn

Barntest

Du skal ha gjennomført en ordinær test med voksne for å kunne ta testen med barn.

Hunden må ha fylt ett år for å kunne gjennomføre egnethetstesten.

Hvis du er usikker, anbefaler vi at du kontakter oss for rådgivning. Noen hunder er for eksempel ikke klare før de er 2 år.

Hva er en egnethetstest?

En egnethetstest handler om å undersøke forutsetningene hos både hund og fører for å kunne utdanne seg og sertifisere seg som et hundeteam hos oss. Egnethetstesten kan også kalles en inntaksprøve.

Testen finnes for at vi skal kunne vurdere om hunden tåler de påkjenningene den kan bli utsatt for under utdanningen og praksisperioden. Vi ser blant annet om hunden har en tendens til å bli aggressiv, redd eller om den rett og slett ville ta skade av å jobbe som tjenestehund. Hundens velvære er vår prioritet, og enkelte testmomenter tillater vi ikke feilmargin på.

Testmomenter

Når vi gjennomfører egnethetstest med barn, handler det i stor grad om impulskontroll. Vi ser på deg og hundens evne til å være sammen med og rundt livlige barn.

Noen av momentene hunden får vise at den kan håndtere er:

  • At barn løper rundt
  • At det forberedes et godbitsøk
  • At barna får klappe hunden og eventuelt utføre et triks med den

I alle momenter ser vi om hunden blir stresset eller føler seg ukomfortabel. Vi vurderer også hvor sosial hunden er, samt hvordan kontakten mellom hund og fører fungerer.

Ta med

  • Smakfulle godbiter

Det er ikke tillatt å bruke strupehalsbånd eller andre halsbånd som påfører ubehag. Vi anbefaler bruk av sele.

Vår visjon

Når man utdanner hunden sin hos oss på Norske Terapihundskolen, gjør man en fantastisk reise. Å få muligheten til å utdanne både seg selv og hunden til et hundeteam er et privilegium. Som utdanningsarrangør er vi nøye med at både hund og fører skal trives og ha det bra gjennom hele prosessen.

Vår hovedprioritet i egnethetstesten er å sikre at hunden vil trives i jobben sin.

Vi har et ansvar, både fra et dyrevelferdsperspektiv og som utdanningsarrangør, for at hunden ikke opplever ubehag, og for at du som hundefører får så mye læring som mulig gjennom utdanningen.

Under testen ser vi tydelig om hunden bygger opp stress gjennom momentene, eller om den ikke ønsker å kommunisere/interagere med fremmede mennesker.

Vi har også et ansvar for å være ærlige og gi deg som hundefører informasjon om hvordan vi vurderer forutsetningene for at du og hunden kan fullføre utdanningen. Det er ut fra disse prinsippene og testmomentene vi baserer vår vurdering.

Utdannelsens innhold

Barnjobb

Utdanningen består av flere ulike delkurs.

Trykk på overskriften for å lese om innholdet i hver delkurs.

Denne delen av utdanningen er helt teoretisk. Det finnes en digital plattform der du finner forelesninger og informasjon som du kan gjennomgå i eget tempo. Det som skjer til faste tider er våre digitale samlinger, som foregår online. Vi møtes tre ganger, ca. 2 timer hver gang, for å diskutere de digitale forelesningene som deltakerne skal ha sett i forkant. Deltakerne deles inn i grupper basert på hvilken målgruppe de skal jobbe med, og vi snakker om hvordan man kan utføre sitt arbeid med kvalitet og dyrevelferd i fokus.

I denne delen behandles følgende temaer:

Leserhund og fadderhund inngår i denne utdanningen.

Undervisning og læring med skolehunden

  • Leksjonsdesign
  • Differensiering og eksplisitt undervisning
  • Studieteknikk
  • Tjenestehund i ulike typer læringsmiljøer
  • Språkutvikling
  • Lesing og skriving
  • Matematisk læring

Skolehunden i arbeid med barn med særskilte behov

  • Spesialpedagogiske hjelpemidler og materiell
  • Tegn-til-tale som støtte i arbeid med tjenestehund
  • Kartleggingsmetoder og måleverktøy
  • Funksjonsvariasjoner i skolen
  • Tilrettelegging i spesialskoler og spesialpedagogiske tilbud

Praktisk pedagogikk med skolehunden

  • Arbeid med hund i grunnskole, barnehage og spesialskole
  • Leksjonsplanlegging med tjenestehund
  • Dokumentasjon av pedagogiske tiltak med tjenestehund
  • Elevledede og hundestøttede utviklingssamtaler
  • Elevhelsefremmende tiltak

Arbeidsmiljø og sikkerhet i pedagogiske miljøer

  • Arbeidsmiljø og sikkerhet i skolen
  • Rutiner ved avvik og ulykker
  • Risikovurdering av pedagogiske miljøer
  • Grunnleggende hygieneprosedyrer i skolen
  • Førstehjelp for barn og ungdom

Lovgivning og styringsdokumenter i skolen

  • Opplæringsloven
  • Meldeplikt
  • Barnekonvensjonen
 

Dette er den praktiske delen av utdanningen. Her møtes vi for å trene på grunnferdigheter – de øvelsene hunden må beherske for å bli en fullverdig tjenestehund. Vi møtes fysisk tre ganger. To av gangene trener vi på en brukshundklubb eller annen egnet hundetreningsarena, og én gang møtes vi i en autentisk miljø for å trene med deltakere.

Innhold:

  • Planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av hundetrening
  • Targettrening og posisjonering
  • Belønningsteknikker som motiverer hunden til samarbeid
  • Forståelse av egen hunds mentalitet og rasespesifikke egenskaper i praksis
  • Tilpasning av trening med hensyn til hundens kapasitet og behov
  • Evne til å lese hunden, avbryte treningen ved for krevende miljø eller situasjoner
  • Kommunikasjon med hunden i normal samtalestemme og med håndsignaler
  • Skape en trygg relasjon med hunden gjennom avslapning
  • Interaksjon med tredje part (gruppe og enkeltindivider)

Virksomhetsforlagt utdanning. Denne delen kan du starte allerede ved kursstart. Du skal gjennomføre praksis, eller virksomhetsforlagt utdanning, på en arbeidsplass du selv velger. Totalt skal du gjennomføre 40 timer, hvorav du leverer et spesialarbeid basert på 20 timer.

Innhold:

  • Arbeid etter grunnleggende hygienerutiner innen helse- og omsorgstjenester i henhold til SOSFS 2007:19
  • Vurdering av tjenestehundens arbeidskapasitet og motivasjonsnivå basert på rase, individ og helse
  • Sikring av sikkerhet, trivsel og trygghet i arbeid med hundestøttet pedagogikk
  • Evne til å lese hunden i ulike miljøer og situasjoner og handle hensiktsmessig ved stress eller belastning
  • Tilpasning etter elevens/barnets behov og dagsform
  • Evne til å avbryte arbeidet når hunden eller eleven/barnet viser tegn på motvilje
  • Profesjonell introduksjon av hund i nye pedagogiske miljøer
  • Refleksjon rundt kommunikasjonsstrategier mellom barn og hund
  • Samarbeid med andre yrkesgrupper i skolen
  • Profesjonell tilnærming til hund, elever/barn, personal og foresatte
  • Refleksjon rundt eget profesjonelle uttrykk gjennom valg av klær, utstyr og adferd
  • Arbeid ut fra en løsningsfokusert, belønningsbasert og relasjonsbasert tilnærming
  • Gjennomføring av hundestøttede tiltak i pedagogiske miljøer med fokus på elevens/barnets selvstendighet, selvbestemmelse og integritet
  • Utførelse av hundestøttede tiltak med et profesjonelt og etisk perspektiv, basert på positiv hundetrening og korrekt dyrevelferd
  • Planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og evaluering av hundestøttede pedagogiske tiltak med fokus på sikkerhet og etisk tilnærming for både elev og tjenestehund
  • Utførelse av hundestøttede tiltak med en helhetlig tilnærming der elevens og hundens interesser, styrker og evner kombineres

20 av dine 40 praksistimer skal dokumenteres som et spesialarbeid. Her ønsker vi at du beskriver hvordan du har satt mål for tiltakene, hvordan du har planlagt gjennomføringen, hvilke erfaringer du har gjort deg, og hvordan du forankrer dette i eksisterende forskning.

Krav til spesialarbeidet:

  • Tolke og innhente fakta fra relevant forskning og litteratur
  • Dokumentere, evaluere og rapportere arbeidet
  • Finne forskning/empiriske studier innen fagområdet og anvende kunnskap derfra til eget arbeid
  • Velge riktige måleverktøy og metoder for å vurdere effekten av hundestøttede tiltak
  • Redegjøre for målrettet arbeid med tjenestehund
  • Innhente, bearbeide og prioritere kunnskap fra relevante og pålitelige kilder
  • Beherske engelsk terminologi og fagspråk innen dyreassisterte tjenester
  • Utforme og presentere spesialarbeidet på en tydelig og faglig måte
 
 

Utdanningens siste del er sertifiseringen. Denne gjennomføres først når alle deler av utdanningen er fullført og godkjent. Du har mulighet til å utsette det faste sertifiseringsdatoen én gang innenfor en tidsramme på 6 måneder fra den offisielle sertifiseringsdatoen.

Sertifisering foregår som regel i et autentisk miljø. Skolehundesertifiseringen skjer alltid sammen med barn.

Etter sertifisering mottar du et sertifikat som viser innholdet i utdanningen din, samt et ID-kort for deg og ett for hunden din. Sertifiseringen er gyldig i 2 år, deretter gjennomfører du en kvalitetstest.

Finn din utdanning

Vi hjelper deg med å finne den utdanningen som passer deg og din hund, basert på din bakgrunnskompetanse. Kanskje du lurer på om hunden din er egnet, eller om utdanningen du er interessert i, er riktig for deg. Bestill en gratis rådgivning hos oss.
Kontakt

Norske Terapihundskolen
Frognerveien 21
0262 Oslo
Tel: +47-412 69 590

E-post

hallo@terapihundskolen.no

Samarbeidspartnere

Skärmbild 2025 02 14 224341DyreassGooddog

© Norske Terapihundskolen