Norske Terapihundskolen

BESØKSHUND

Hundeassisterte tiltak

Hundeassistert aktivitet

Besøkshunden er en egnethetstestet og sertifisert hund som har i oppgave å være til støtte, motivere, oppmuntre, stimulere til aktivitet og være til selskap. Effektene er gode og forskning viser at besøk av hund senker blodtrykket, og reduserer smerter og stress.

Besøkshunden arbeider sammen med sin hundefører som er til støtte for hunden og ansvarlig for at både hund og deltaker ikke utsettes for noen risiko eller fare. Besøkshundekvipasjens oppgave er å gjøre enkle besøk som vanligvis ikke er målrettede eller som behøver å dokumenteres.

Hundeføreren er også alltid ansvarlig for at besøkshunden er frisk, smertefri og ikke lider av noen sykdom eller skade.

Undervisningsmateriellet retter seg både mot personer som skal jobbe i skole eller helsevesen. Du kan velge den retningen du ønsker når du starter på denne grunnutdanningen, avhengig av hvilken målgruppe du skal jobbe med.

DATO 2025 
4. oktober: Egnethetstest
5. oktober: Grunnferdigheter 1
9. november: Grunnferdigheter 2
7. desember: Grunnferdigheter 3
8. desember: Egnehetstest for barn
DATO 2026
4. januar: Grunnferdigheter 4
5. januar: Veiledet besøk
Januar - Mars: VFU (Virsomhetsforlagd utdannelse)
13 april: Eksamen 
+ digitalt oppmøte hver måned for diskusjon og veiledning
2 1

Egnethetstest m. etolog 1h
(må godkjennes for å starte kurs)
Teoretisk kurs 40h
(online forelesninger, selvstudier)
Praktisk kurs 70h
(4 fysiske treffer + treningsvideoer)
Forelesninger og diskusjon 12h
(1 live treff online/mån)
Veiledet besøk 1h
(praktisk godkjennelse for å starte VFU)
VFU 15h
(praksis på virksomhet)

Totalt 140h 

Pris: 15 000 NOK 
Inkludert: Sertifisering, ID-handlinger, 1 års medlemskap DATiklubben
Ikke inkludert: Egnetshetsvurdering med barn

PAKKEPRIS:
Besøkshund + Terapi-/Skolehund: 30 000 kr (du sparer 5000 kr)




Målet med utdanningen

Treningen som helhet tar sikte på å trene et team som kan utføre hundeassisterte aktiviteter. Hundeekvipaget kalles besøkshundeekvipage og har som mål å fungere som støtte, motivasjon, oppmuntring, aktivitet og samvær. Etter gjennomført opplæring skal teamet kunne gjennomføre enklere besøk i helsevesen, skole og/eller omsorg, med deltakere over 13 år.

Er du utdannet lærer, pedagog eller holder annen opplæring med barn, kan du ta en ekstra egnehetstest med barn for å fortsette arbeidet med hundeassistert aktivitet og barn. Besøkshundutdanning med godkjent sertifisering kvalifiseres til opptak til videreutdannelse til terapihund og skolehund.

Å tenke på:

Denne utdanningen er en yrkesutdanning, noe som betyr at det finnes en tydelig studieplan å følge. Hvis du har utfordringer med hunden din i hverdagen (hundemøter, separasjon, hverdagslydighet), må du søke hjelp andre steder for dette, eller eventuelt booke en privattime for den typen trening.

Å utdanne deg til besøkshundteam

Img 0291 1024x569

Arbeid med hundeassistert støtteprogram

Når du utdanner deg til besøkshundteam, jobber du med å gi støtte, motivasjon, oppmuntring, aktivitet og selskap.

Besøkshundteamets oppgave er å gjøre uformelle besøk som ikke trenger å dokumenteres eller evalueres. Forskning viser at besøk av hundeteam senker blodtrykk, reduserer smerte og stress samt øker konsentrasjonen.

Dette er bare noen få eksempler på den gode effekten hundeassisterte støtteprogram har.

Besøkshunden arbeider med sin hundefører, som skal være til stede som støtte og sikre at hunden og deltakeren ikke utsettes for noen risiko eller fare.

Utdanningsmaterialet er rettet både mot personer som skal arbeide innen skole eller helse- og omsorgssektoren. Du kan velge hvilken retning du ønsker når du starter denne grunnutdanningen, avhengig av hvilken målgruppe du skal jobbe med. Denne utdanningen tar i utgangspunktet sikte på arbeid med personer over 13 år.

For å kunne søke jobb er det viktig at du har kunnskap om den målgruppen du skal arbeide med. Ønsker du å arbeide som besøkshundteam innen helsevesenet, bør du ha kunnskap om arbeid i helsevesenet. Det samme gjelder for omsorg, sosialt arbeid eller skole. Du utdanner deg alltid med bakgrunn i din tidligere kompetanse. En helsefagarbeider arbeider alltid som helsefagarbeider med besøkshund. En barne- og ungdomsarbeider arbeider alltid som barne- og ungdomsarbeider med sin besøkshund.

Er du utdannet lærer, pedagog eller har en annen utdanning knyttet til arbeid med barn, kan du ta en ekstra egnethetstest med barn for å kunne arbeide videre med hundeassistert aktivitet og barn under 13 år.

Er du utdannet innen pedagogikk og ønsker å melde deg på vår skolehundutdanning, kan du lese mer her. SKOLEHUND →

Er du utdannet sykepleier, fysioterapeut, ergoterapeut, sosionom, terapeut eller psykolog, kan vår terapihundsutdanning være aktuell for deg. TERAPIHUND →

Egnethetstesten

Img 0292

Hunden må ha fylt ett år for å kunne gjennomføre egnethetstesten.
Hvis du er usikker, anbefaler vi at du kontakter oss for veiledning. Noen hunder er ikke klare før de er 2 år, for eksempel. 

Hva er en egnethetstest?

Når vi kaller inn til egnethetstest før kursstart, handler det om å undersøke forutsetningene til hund og fører for å kunne utdanne seg og sertifisere seg som et hundeteam. En egnethetstest kan også kalles en opptaksprøve. Tilstede har du en etolog og en testleder, begge med høy utdannelse innen arbeid med sosiale tjenestehunder.

Testen er utformet for å vurdere om hunden tåler de påkjenningene den kan bli utsatt for under utdanningen og praksisperioden. Det er en egnethetstest hvor vi ser om hunden har en tendens til å bli aggressiv, redd eller om den rett og slett ville ta skade av å jobbe som terapihund. Hundens velvære er vår prioritet. Enkelte testmomenter tillater vi ikke feil på.

Testmomenter

Når vi gjennomfører egnethetstesten, vurderer vi deg og hundens grunnleggende samarbeid. Hunden skal kunne sitt og bli, dekk og bli, gå pent i bånd samt håndtere hundemøter. Vi ser på hvordan hundens sosialitet viser seg både med deg som hundefører til stede og alene med testleder. Vi vurderer hundens samarbeidsvilje, treningsmotivasjon, miljøfølsomhet, lek og hundemøter. Vi ser også på hvordan hunden tar imot godbiter, hvordan den reagerer på en støyende/stirrende person samt en person som håndterer hunden lignende veterinærbesøk.

Der det er mulig, vurderer vi også om hunden trives med å ta heis. (Dersom dette ikke kan utføres her, gjennomføres det i løpet av utdanningen.) Det kan være andre hunder i nærheten av testområdet.

Ta med

  • Favorittleke
  • Smakfulle godbiter

Du får ikke bruke strupehalsbånd/retreiverkobbel eller annet utstyr som påfører ubehag. Vi anbefaler bruk av sele.

Veterinærundersøkelse

Etter gjennomført test og før oppstart av høstens utdanning krever vi at hunden gjennomgår en veterinærundersøkelse som bekrefter at den er frisk og smertefri. Dette veterinærattestet skal lastes opp på vår e-læringsplattform.

Vår visjon

Når man utdanner hunden sin hos oss på Norske Terapihundskolen, gjør man en fantastisk reise. Å få utdanne sin hund og seg selv til et hundeteam er et privilegium. Vi som utdanningsarrangør er nøye med at både hund og fører skal trives i denne prosessen.

Hovedmålet med egnethetstesten er å sikre at hunden vil trives i jobben sin. Vi har et ansvar fra et dyrevelferdsperspektiv for at hunden ikke utsettes for ubehag og for at du som hundefører får med deg så mye kunnskap som mulig gjennom utdanningen.

Vi ser tydelig om hunden bygger opp stress under testmomentene, eller om den rett og slett ikke ønsker å kommunisere eller interagere med fremmede mennesker. Vi vil alltid avbryte testen før den oppleves som negativ eller stressende for hunden.

Vi har også et ansvar for å være ærlige og gi deg som hundefører tilbakemelding om hvordan vi vurderer dine og hundens forutsetninger for å fullføre utdanningen. Basert på disse prinsippene og de nevnte testmomentene utarbeider vi vår vurdering.

Utdannelsens innhold

Siv Jackie 931x1024

Utdanningen består av flere ulike delkurs.

Trykk på overskriften for å lese om innholdet i hver delkurs.

Denne delen av utdanningen er helt teoretisk. Det finnes en digital plattform der du finner forelesninger og informasjon som du kan gjennomgå i ditt eget tempo som selvstudium. De faste tidspunktene gjelder våre digitale møter, som foregår online. Vi møtes tre ganger, ca. 2 timer hver gang, for å diskutere de digitale forelesningene som skal være sett i forkant av møtene. Deltakerne deles inn i grupper basert på hvilken målgruppe de skal jobbe med, og vi snakker om hvordan arbeidet kan utføres med fokus på kvalitet og dyrevelferd.

I denne delen gjennomgår vi følgende temaer:

  • Grunnleggende bransjeterminologi
  • Lokale forskrifter og lovgivning
  • Styringsdokumenter og retningslinjer for bransjen
  • Smittevern, arbeidsmiljø, grunnleggende hygienerutiner, pelsdyrallergi og dyreomsorg
  • Utdanningsmuligheter innen bransjen
  • Grunnleggende hygienerutiner innen helse- og omsorgstjenester i henhold til SOSFS 2007:19
  • Smittevern og zoonoser
  • Taushetsplikt og konfidensialitet
  • Beredskap ved avvik og ulykker
  • Risikovurderinger
  • Etikk og menneskesyn/hundesyn
  • Forhold til hund, deltakere, personale og pårørende/foresatte
  • Introduksjon av tjenestehund i helse-, omsorgs- og skolesektoren
  • Grunnleggende forståelse av hundespråk og stress
  • Arbeid med tjenestehund innen helse, omsorg og skole
  • Dyrevelferd og regelverk/unntak som gjelder for bransjen
  • Refleksjon rundt etiske aspekter ved hundehold
  • Forebyggende helsearbeid for hund
  • Hundens naturlige atferd og rasespesifikke egenskaper
  • Stress, frykt og aggresjon hos hund samt stressreduksjon
  • Grunnleggende kunnskap om læringsteorier og positive treningsmetoder (inkludert belønnings- og relasjonsbasert læring)
  • Hundens frivillighet og samtykke
4o

Dette er den praktiske delen av utdanningen. Her møtes vi for å trene på grunnferdigheter – de øvelsene hunden må mestre for å bli en fullverdig tjenestehund. Vi møtes fysisk fire ganger. To av gangene er vi på en brukshundklubb eller en annen egnet arena for hundetrening, og de to andre gangene møtes vi i autentiske omgivelser for å trene sammen med deltakere. Det er også i denne delen av utdanningen du gjennomfører et såkalt veiledet besøk. Du og hunden din blir med til en arbeidsplass, et omsorgsbolig eller en skole, der du får gjennomføre et besøk under veiledning av en lærer/instruktør.

I denne delen jobber vi med:

  • Planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av hundetrening
  • Target-trening og posisjonering
  • Belønningsteknikker som motiverer hunden til samarbeid
  • Praktisk forståelse av egen hunds mentalitet og rasespesifikke egenskaper
  • Tilpasning av trening ut fra hundens kapasitet og behov
  • Evne til å lese hundens signaler og avbryte treningen ved for utfordrende miljø eller situasjoner
  • Kommunikasjon med hunden i normal samtaletone og ved hjelp av håndsignaler
  • Skape en trygg relasjon med hunden gjennom avslapning
  • Interaksjon med tredjeparter (grupper og enkeltindivider
4o

Virksomhetsforlagt utdanning. Når du har blitt godkjent på det veiledede besøket, er det på tide å prøve deg på egen hånd i praksis. Du skal gjennomføre praksis, eller virksomhetsforlagt utdanning, på en arbeidsplass du selv velger. Hvis du ønsker å jobbe med barn under 13 år, må du også gjennomføre en egnethetstest med barn.

I denne delen jobber vi med:

  • Arbeid i tråd med grunnleggende hygienerutiner innen helse- og omsorgstjenester i henhold til SOSFS 2007:19
  • Vurdering av hundens arbeidskapasitet og motivasjonsnivå basert på rase, individ og helse
  • Sikring av trygghet, trivsel og sikkerhet i arbeidet med hundeassisterte aktiviteter
  • Evne til å lese hundens signaler i ulike miljøer og situasjoner og reagere/handle når hunden utsettes for stress eller belastning
  • Tilpasning av aktivitetene etter deltakerens behov og dagsform
  • Evne til å avslutte arbeidet når hund eller deltaker viser tegn på uvilje
  • Profesjonell introduksjon av hund i nye miljøer
  • Refleksjon rundt kommunikasjonsstrategier mellom menneske og hund
  • Samarbeid med andre yrkesgrupper
  • Profesjonell tilnærming i møte med hund, deltakere, personale og pårørende i praksis
  • Refleksjon rundt egen fremtoning i form av klesvalg, utstyr og opptreden
  • Arbeid med en løsningsorientert tilnærming
  • Gjennomføring av hundeassisterte tiltak med utgangspunkt i deltakerens uavhengighet, selvbestemmelse og integritet
  • Gjennomføring av hundeassisterte tiltak med fokus på profesjonell tilnærming, etiske vurderinger, positiv hundetrening og et korrekt dyrevelferdsperspektiv
  • Planlegging og gjennomføring av hundeassisterte aktiviteter
  • Redegjørelse for og refleksjon rundt det praktiske arbeidet med hund i hundeassisterte aktiviteter

Utdanningens siste steg er sertifiseringen. Denne gjennomføres først når alle deler av utdanningen er fullført og godkjent. Det er mulig å utsette sertifiseringsdatoen én gang innenfor en tidsramme på seks måneder fra den offisielle sertifiseringsdatoen.

Sertifiseringen skjer vanligvis i en autentisk miljø, for eksempel på et omsorgsbolig for eldre, en LSS-virksomhet eller hos oss på Strömsholm, der vi samarbeider med Seniorglede. Hvis du skal jobbe med barn, gjennomføres sertifiseringen med barn.

Etter bestått sertifisering mottar du et sertifikat som dokumenterer innholdet i utdanningen din, samt en ID-kort for deg og et for hunden din. Sertifiseringen er gyldig i to år, deretter må du gjennomføre en kvalitetstest for fornyelse.

Finn din utdanning

Vi hjelper deg med å finne den utdanningen som passer deg og din hund, basert på din bakgrunnskompetanse. Kanskje du lurer på om hunden din er egnet, eller om utdanningen du er interessert i, er riktig for deg. Bestill en gratis rådgivning hos oss.
Kontakt

Norske Terapihundskolen
Frognerveien 21
0262 Oslo
Tel: +47-412 69 590

E-post

hallo@terapihundskolen.no

Samarbeidspartnere

Skärmbild 2025 02 14 224341DyreassGooddog

© Norske Terapihundskolen